zegar
Ostatnia aktualizacja: 24.01.2018 r., godz. 12:46
zegar
Ilość wizyt w ciągu ostatnich 30 dni - 70.967
Biuro Obsługi Klienta tel. 95 720 85 40, Formularz kontaktowy »
lupa
O podatkach w sektorze budżetowym, składkach ZUS i prawie pracy czytaj w innych działach serwisu (patrz linki główne powyżej)
A A A

Gazeta Podatkowa nr 95 (1345) z dnia 28.11.2016

Dane na fakturze po centralizacji w zakresie rozliczeń w podatku VAT

Po dokonanej centralizacji przez gminę, jednostki budżetowe gminy wystawiając faktury i dokumentując sprzedaż swoich towarów i usług, a także podając dane do faktur wystawianych im jako nabywającym towary i usługi, powinny podawać adres głównego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, tj. adres gminy. Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 listopada 2016 r., nr 2461-IBPP1.4512.687.2016.1.KJ.

Z dniem 1 października 2016 r. weszła w życie ustawa o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego. Na mocy tej ustawy jednostki samorządu terytorialnego (JST) obowiązane są do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Nowe zasady rozliczeń powodują wątpliwości m.in. w kwestii prawidłowego dokumentowania transakcji, czego dowodem jest wniosek o interpretację przepisów w tym zakresie złożony przez gminę do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

Organ podatkowy przypomniał, że w myśl art. 106e ustawy o VAT na fakturach dokumentujących sprzedaż oraz nabycie towarów i usług powinny być wskazane m.in. imiona i nazwiska lub nazwy sprzedawcy i nabywcy towarów lub usług i ich adresy oraz identyfikatory podatkowe.

Organ podkreślił, że po centralizacji w zakresie rozliczeń podatku VAT podatnikiem VAT będzie gmina, a nie jej jednostki organizacyjne. W konsekwencji konieczne jest umieszczanie na fakturach danych gminy (jej nazwy, adresu, NIP). Co do zasady nie ma przeszkód, aby dane jednostki budżetowej znajdowały się na fakturze obok danych gminy. Organ wskazał, że ustawa o VAT wprowadza katalog elementów, jakie powinna zawierać faktura, przy czym katalog ten nie jest zamknięty. Oznacza to, że na fakturze można umieszczać informacje dodatkowe, jeśli podatnik uzna, że taka jest potrzeba.

Reasumując, organ stwierdził, że nie ma przeszkód, aby na fakturach wystawianych i otrzymywanych przez gminy umieszczane były dodatkowo dane jednostki. Należy jedynie pamiętać, że dane jednostki nie mogą być wskazywane zamiast danych gminy.

www.SerwisBudzetowy.pl - VAT:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekVAT.pl » 
Czytaj także w zasobach płatnych
Prenumerata 2018 r. - www.sklep.gofin.pl
DARMOWE PROGRAMY
Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!
PRZEWODNIKI on-line Księgowego i Kadrowego
Pomocniki Księgowego
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
gofin
sgk
czasopisma
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60