zegar
Ostatnia aktualizacja: 17.08.2018 r., godz. 12:06
zegar
Ilość wizyt w ciągu ostatnich 30 dni - 43.917
Biuro Obsługi Klienta tel. 95 720 85 40, Formularz kontaktowy »
lupa
O podatkach w sektorze budżetowym, składkach ZUS i prawie pracy czytaj w innych działach serwisu (patrz linki główne powyżej)
A A A
9.02.2018

Redakcja Zeszytów Metodycznych Rachunkowości

Wybór biegłego rewidenta w trybie zapytania o cenę

Czy jednostka samorządu terytorialnego podlegająca obowiązkowi badania przez biegłego rewidenta może dokonać wyboru podmiotu, który przeprowadzi to badanie, w trybie zapytania o cenę? Czy konieczne jest ogłoszenie przetargu?

W przypadku usługi badania przez biegłego rewidenta trzeba przede wszystkim ustalić z należytą starannością szacowaną, przewidywaną wartość tego zamówienia. Odbywa się to z uwzględnieniem metodyki wskazanej przez ustawodawcę w art. 32-35 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.).

Jeżeli zamówienie spełnia przesłanki stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych (głównie wtedy, gdy szacowana wartość zamówienia przekracza wartość określoną w art. 4 pkt 8 tej ustawy, tj. 30.000 euro), należy zastosować do udzielenia zamówienia jeden z trybów ustawowych:

  • podstawowy (przetarg nieograniczony, ograniczony – art. 10 ust. 1 ww. ustawy) albo
     
  • inny tryb szczególny, np. zamówienie z wolnej ręki czy zapytanie o cenę (o ile spełnia dane zamówienie warunki zastosowania trybu przewidziane w ustawie).

Analizując treść przesłanek zastosowania zapytania o cenę, wymienionych w art. 70 ww. ustawy, określić możemy listę warunków uprawniających do udzielenia zamówienia w tym trybie, które to warunki muszą być spełnione łącznie:

1) wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ww. ustawy,

2) zamówienie obejmuje swoim przedmiotem wyłącznie dostawy lub usługi (a nie roboty budowlane),

3) dostawy i usługi objęte zamówieniem są powszechnie dostępne,

4) dostawy i usługi mają ustalone standardy jakościowe.

Z dokładnym ustaleniem znaczenia przesłanek wymienionych w pkt 3 i 4 może zaistnieć pewien problem, ponieważ są one nieostre i muszą z tej przyczyny podlegać rozwinięciu w wykładni prawniczej. Dotychczas jednak m.in. w orzecznictwie KIO i wykładni Prezesa UZP pojawił się szereg wyjaśnień tych pojęć oraz przykładów zamówień, najczęściej niespełniających warunków powszechnej dostępności i standaryzacji jakościowej.

Szczególnie warto zapoznać się z opinią w Repozytorium Wiedzy na stronie Urzędu Zamówień Publicznych www.uzp.gov.pl, pt. "Nabywanie usług w trybie zapytania o cenę". Zgodnie z treścią ww. opinii nie można m.in. stosować zapytania o cenę do usług "nietypowych, wymagających szczególnych kwalifikacji".

Należy zaznaczyć, że wykonanie badania sprawozdania finansowego obostrzone jest m.in. podmiotowym warunkiem uzyskania uprawnień biegłego rewidenta – określonym w ustawie z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach autorskich oraz nadzorze publicznym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1089). W związku z tym, biorąc pod uwagę treść opinii UZP, można wysnuć wniosek, że usługa badania sprawozdania nie spełni kryterium powszechnej dostępności. A to oznacza, że jednostka samorządu terytorialnego, której sprawozdanie finansowe podlega obowiązkowi badania przez biegłego rewidenta, nie może dokonać wyboru podmiotu, który przeprowadzi to badanie, w trybie zapytania o cenę.

Trzeba jeszcze wspomnieć, że jednostka samorządu terytorialnego, jako jednostka sektora finansów publicznych, zarówno znajduje się w reżimie Prawa zamówień publicznych, jak i powinna stosować zasady wynikające z ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 ze zm.). Zatem, nawet jeżeli nie jest ona zobowiązana do zastosowania Prawa zamówień publicznych na mocy przepisów szczegółowych, np. z uwagi na specyfikę zamówienia (zob. katalog z art. 4-4d tej ustawy), czy jego wartości, powinna wykazać stosowanie zasad właściwych dla finansów publicznych wynikających z ustawy o finansach publicznych.

W przypadku zamówień wyłączonych ze stosowania Prawa zamówień publicznych wciąż dany wydatek na zamówienie powinien być zrealizowany celowo i gospodarnie, również pod kątem wyboru podmiotu, któremu jednostka sektora finansów publicznych powierzy realizację zamówienia. W praktyce najczęściej takie zasady wyboru wykonawcy określają wewnętrzne zarządzenia i regulaminy jednostek dotyczące udzielania zamówień o wartości poniżej kwoty wymienionej w art. 4 pkt 8 ww. ustawy. Jeśli brak takiego zarządzenia, warto rozważyć udzielenie zamówienia w sposób konkurencyjny, tj. poprzez tzw. rozeznanie rynku. Można to zrealizować zarówno w trybie publicznego ogłoszenia i zebrania ofert od zainteresowanych wykonawców, jak i wystosowując tzw. zaproszenie ofertowe do określonego kręgu podmiotów, przy czym ich ilość powinna gwarantować uzyskanie pewnego przekroju cenowego na rynku wykonawców, tym samym pokazać rzetelność w wydatkowaniu danych środków.

Wobec zamówień nieobjętych unijnymi dyrektywami ws. zamówień publicznych Komisja Europejska wydała komunikat wyjaśniający (Dz. Urz. UE C 179/2 z 1.8.2006 r.), w którym wskazuje zasady udzielania tych zamówień, takie jak m.in. przejrzystość, niedyskryminacyjny opis przedmiotu zamówienia w ogłoszeniu, równy dostęp wykonawców do zamówienia oraz obiektywne traktowanie wykonawców. Zawsze zasady te realizuje polska ustawa – Prawo zamówień publicznych – natomiast w przypadku niezastosowania przepisów tej ustawy warto udokumentować takie działania jednostki przy wyborze wykonawcy, które zrealizują ww. zasady w praktyce, co może też w pewien sposób zagwarantować uzyskanie właściwego efektu z poniesionych nakładów.

www.SerwisBudzetowy.pl - Zamówienia publiczne:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Czytaj także w zasobach płatnych

Gazeta Podatkowa

Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!
PRZEWODNIKI on-line Księgowego i Kadrowego
Pomocniki Księgowego

Terminarz

sierpień 2018
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
7
8
11
12
15
17
18
19
22
23
24
25
26
29
30
31
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
gofin
sgk
czasopisma
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.