zegar
Ostatnia aktualizacja: 23.01.2018 r., godz. 08:52
zegar
Ilość wizyt w ciągu ostatnich 30 dni - 67.433
Biuro Obsługi Klienta tel. 95 720 85 40, Formularz kontaktowy »
lupa
O podatkach w sektorze budżetowym, składkach ZUS i prawie pracy czytaj w innych działach serwisu (patrz linki główne powyżej)
A A A

Gazeta Podatkowa nr 97 (1451) z dnia 4.12.2017

Odrębne opodatkowanie przyczep i naczep

Posiadam samochód ciężarowy z przyczepą, w przypadku którego osobno opłacam podatek od środków transportowych za samochód i osobno za przyczepę. Jestem również właścicielem ciągnika siodłowego z naczepą, w przypadku których też oddzielnie opłacam podatek. Czy taka praktyka jest prawidłowa, skoro w rzeczywistości opłacam podatek od środków transportowych za zespoły pojazdów oraz oddzielnie za naczepy?

Odrębne opodatkowanie podatkiem od środków transportowych przyczep i naczep
rys. Odrębne opodatkowanie podatkiem od środków transportowych przyczep i naczep

TAK. Jest to prawidłowy sposób regulowania zobowiązania w zakresie podatku od środków transportowych. Co do zasady, opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają:

1) samochody ciężarowe o dmc powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton,

2) samochody ciężarowe o dmc równej lub wyższej niż 12 ton,

3) ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dmc zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton,

4) ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dmc zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton,

5) przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dmc od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego,

6) przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dmc równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego,

7) autobusy.

Tak stanowi art. 8 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1785 ze zm.).

Tak więc, w myśl przywołanego przepisu, dopuszczalna masa całkowita stanowi wyłącznie kryterium decydujące o stawce podatku od środków transportowych. Fakt, że w przypadku przyczep i naczep ustawa zawiera sformułowanie "które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą" oznacza, że pojazd silnikowy należy brać pod uwagę jedynie przy ustalaniu dmc przyczepy/naczepy dla celów podatkowych. Natomiast nie wynika z tego, że przyczepa/naczepa wraz z pojazdem stanowią razem przedmiot opodatkowania.

Potwierdzenie tego można znaleźć m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30 stycznia 2013 r., sygn. akt II FSK 1218/11. Orzekł on w nim, że użyty przez ustawodawcę zwrot "o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów" nie oznacza łącznego opodatkowania zespołu pojazdów, ale zróżnicowanie sytuacji podatkowej ciągników siodłowych (balastowych) o odmiennych parametrach technicznych.

www.SerwisBudzetowy.pl - Inne podatki i opłaty:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatkiLokalne.pl » 
Czytaj także w zasobach płatnych

Gazeta Podatkowa

Prenumerata 2018 r. - www.sklep.gofin.pl
DARMOWE PROGRAMY
Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!
PRZEWODNIKI on-line Księgowego i Kadrowego
Pomocniki Księgowego
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
gofin
sgk
czasopisma
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60