zegar
Ostatnia aktualizacja: 18.10.2018 r., godz. 08:44
zegar
Ilość wizyt w ciągu ostatnich 30 dni - 55.043
Biuro Obsługi Klienta tel. 95 720 85 40, Formularz kontaktowy »
lupa
O podatkach w sektorze budżetowym, składkach ZUS i prawie pracy czytaj w innych działach serwisu (patrz linki główne powyżej)
A A A
10.05.2018

Redakcja Zeszytów Metodycznych Rachunkowości

Obowiązek zwrotu dofinansowania przyznanego z UE, w przypadku wniesienia skargi do sądu administracyjnego

Otrzymałem decyzję administracyjną zobowiązującą do zwrotu części przyznanego dofinansowania z Unii Europejskiej z powodu rzekomego wykorzystania środków z naruszeniem procedur. Nie zgadzam się z tym i zamierzam wnieść skargę do sądu. Czy w związku z tym muszę zwrócić teraz kwotę dofinansowania, skoro sąd może rozstrzygnąć sprawę na moją korzyść? Nie chcę narazić się na zarzut działania na niekorzyść podmiotu, którym kieruję.

W przypadku stwierdzenia, że środki przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich są wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, z naruszeniem procedur, pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości, uprawniona instytucja wzywa do zwrotu środków lub wyrażenia zgody na pomniejszenie kolejnych płatności w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania (por. art. 207 ust. 1 i 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 ze zm.). Po bezskutecznym upływie tego terminu instytucja wydaje decyzję administracyjną określającą kwotę przypadającą do zwrotu, sposób zwrotu środków oraz termin, od którego nalicza się odsetki (por. art. 207 ust. 9 ww. ustawy). Planowane czy też faktyczne wniesienie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego nie wstrzymuje co do zasady wykonania ostatecznej decyzji. Można jednak wystąpić o wstrzymanie jej wykonania na podstawie przepisów art. 61 §3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 ze zm.).

W sytuacji wskazanej w pytaniu, gdzie decyzja administracyjna została już wydana i przyjmując, że wstrzymanie wykonania przedmiotowej decyzji nie nastąpiło, niedokonanie w terminie lub w należnej wysokości zwrotu kwot przekazanych ze środków publicznych związanych z realizacją projektu finansowanego z udziałem środków unijnych będzie stanowiło naruszenie dyscypliny finansów publicznych, o którym mowa w art. 13 pkt 8 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1311 ze zm.).

W podobnych sytuacjach obwinieni często tłumaczą brak dokonania zwrotu środków obawą, że zwrócenie spornej kwoty pozbawiłoby ich możliwości kontytuowania sprawy w postępowaniu sądowo-administracyjnym. Jak jednak wynika z orzeczenia Głównej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (GKO) z 20 lipca 2017 r. (sygn. akt BDF1.4800.9.2017), wykonanie obowiązku nałożonego decyzją administracyjną, a więc uregulowanie spornej należności, nie ma wpływu na dalszy bieg postępowania i nie pozbawia strony prawa zaskarżenia decyzji do sądu. W ocenie GKO "nie znajdują uzasadnienia tezy podnoszone przez obrońcę, jakoby dokonanie zwrotu kwestionowanej części dofinansowania przez Obwinionych pozbawiłoby ich możliwości skorzystania z konstytucyjnego prawa do ochrony swoich interesów i zaskarżenia do sądu administracyjnego ostatecznej decyzji PARP (...). Nie zwracając w terminie środków co do których rozstrzygnięto decyzją ostateczną popełnili czyn z art. 13 pkt 8 uondfp. Wina Obwinionych, w ocenie Głównej Komisji Orzekającej nie budzi wątpliwości (...)".

GKO w swoich orzeczeniach potwierdza, że niejednokrotnie może dochodzić do kolizji interesu ekonomicznego podmiotu oraz interesu finansów publicznych, który jest chroniony przepisami ustawy o finansach publicznych. Jednak nawet przekonanie o tym, że wydana decyzja jest nieprawidłowa oraz chęć ochrony interesów ekonomicznych reprezentowanej jednostki, nie uprawniają do wstrzymania się ze zwrotem środków. Przykładowo w orzeczeniu GKO z 26 lutego 2016 r. (sygn. akt BDF1.4800.174.2015) wskazano, że obwinieni działali w dobrej wierze, podejmując działania mające na celu wykazanie bezzasadności zwrotu środków i usunięcie decyzji z obrotu prawnego oraz zmierzające do ochrony spółki przed stratą, co jednak nie uzasadniało ignorowania należnego prawem zwrotu środków publicznych. W orzeczeniu tym czytamy m.in., że "(...) Obwinieni wskazują, z czym w pełni zgadza się Główna Komisja Orzekająca, iż podejmowali oni działania w zakresie od nich wymaganym, jako reprezentujących interes ekonomiczny spółki, tym samym nie można zarzucić im, iż nie dołożyli staranności w ochronie spółki przed stratą. Jednakże należy podkreślić, że obwinieni nie mieli prawa bronić interesów finansowych spółki z naruszeniem obowiązującego prawa (...)".

Podsumowując, nawet jeżeli nie zgadzamy się z prawomocną decyzją administracyjną i zakładamy, że uda nam się ją podważyć w drodze postępowania przed sądem, w efekcie czego następuje zaniechanie zwrotu środków publicznych związanych z realizacją projektu finansowanego z udziałem środków unijnych, dopuszczamy się naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Jak bowiem wynika z orzecznictwa GKO przyjęcie założenia, że można nie wykonać ostatecznej decyzji zobowiązującej do dokonania zwrotu, której wykonanie nie zostało zawieszone, ponieważ istnieje prawdopodobieństwo, że w przyszłości uda się ją podważyć, oznaczałoby dopuszczenie do niestosowania prawa.

www.SerwisBudzetowy.pl - Środki unijne:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Czytaj także w zasobach płatnych

Gazeta Podatkowa

Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!
PRZEWODNIKI on-line Księgowego i Kadrowego
Pomocniki Księgowego

Terminarz

październik 2018
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
7
9
11
13
14
17
19
20
21
24
26
27
28
31
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
gofin
sgk
czasopisma
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.